FOTOGRAFIJE SA DODIROM NOSTALGIJE: Prizori sa puta koji otkrivaju kako su izgledala LETA U JUGOSLAVIJI
/Foto: Promo
Sezona odmora je u punom jeku. I, dok neki pakuju kofere, a drugi se već uveliko brčkaju na moru, ima i onih koji vole da se prisećaju „dobrih, starih vremena“ i toga kako su leta izgledala u „Jugi“. Krenimo zajedno ulicom tih uspomena…
Nije to tako davna prošlost… Roditelji uzmu godišnji odmor (plaćeni, razume se) u vreme dok su deca svakako već na raspustu, pa natovare na i u kola (obično neki model Zastave) sve što im padne na pamet i zapute se na put… Kuda? Pa, ka lepom, plavom Jadranu normalno! Ka nekom od radničkih odmarališta, vojnih hotela ili potpuno bez plana – ka nekom od privatnih smeštaja koji će pronaći kada stignu „na licu mesta“.
Sećate se tih vremena? Iako se u suštini ta letovanja i nisu mnogo razlikovala od ovih današnjih, mnogima bude nostalgične uspomene i deluju lepše od svega sada. Možda zato što smo svi bili mlađi? Možda zato što je tada sve izgledalo nekako jednostavnije?
Turizam u Jugoslaviji je cvetao
Foto: Promo
Turizam u Jugoslaviji počeo je da se razvija ’50-ih godina, da bi tokom ’60-ih i ’70-ih procvetao. „Ilustrovana politika“ iz 1967. piše da je te godine, zaključno sa septembrom, bilo 3.924.000 domaćih turista!
U porastu je bio i broj gostiju iz inostranstva. Jugoslavija je tokom Hladnog rata bila jedina socijalistička zemlja u koju je letela Pan Amerika, najveća onovremena aviokompanija na svetu, pa je jadranska obala postala pravi hit za strance. Statistika kaže da ih je te 1967. bilo 3.344.000, najviše iz Nemačke, Austrije i Italije.
Očekivano, i kod domaćih i kod stranih turista, najtraženija su bila primorska mesta. Podaci govore da su najposećeniji bili Petrovac na moru, Kraljevica, Mali Lošinj, Poreč, Selce, Vodice, Umag… Značajan broj gostiju imali su i Opatija, Herceg Novi, Dubrovnik, Split, Portorož…
Ko nije hteo, ili mogao, do mora, odmor je, slično kao i danas, mogao provesti i u nekoj od banja ili na planini. Tokom ’60-ih godina prošlog veka i ova mesta beleže porast broj turista.
Obavezna stanica na putu do mora
Foto: Promo
Sva ova masa putnika, tokom letnjih meseci, strujala je jugoslovenskim drumovima. Počev od sredine prošlog veka, raste broj Jugoslovena koji imaju automobil, pa najveći broj porodica na letovanje kreće upravo ovim prevoznim sredstvom.
Zato ne čudi što je to vreme kada se i benzinske stanice ubrzano razvijaju. Prvo u broju - 1957. bilo ih je 27 (11 u Beogradu i 16 u unutrašnjosti) da bi se 1967. cifra popela na 76, a 1977. godine na 330. A onda i u ponudi - osim benzina i dizela, na ovim mestima vozači počinju da kupuju i petrolej za osvetljenje, motorna i mašinska ulja, da bi se vremenom ponuda proširila i na robu široke potrošnje. Tokom letnjih meseci, naročito su popularne bile auto-karte Jugoslavije koje je u ponudi imao Jugopetrol, a koje su na sebi imale ilustracije najpopularnijih turističkih mesta u zemlji.
Foto: Promo
Osim kupovine, na benzinskim stanicama počinju da se nude i druge usluge vezane za automobile - pranje vetrobrana, provera i zamena motornog ulja, merenje pritiska u pneumaticima… i one polako počinju da liče na one kakvim ih danas znamo.
Foto: Promo
I onovremeni marketinški stručnjaci Jugopetrola želeli su da iskoriste letnje mesece i svim tim ljudima koji jezde drumovima skrenu pažnju na sve veću ponudu na pumpama. Zato iz vremena s kraja ’60-ih i početkom ’70-ih potiču i prve letnje marketinške kampanje. Stariji se možda sećaju atraktivnih hostesa obučenih u izazovne „uniforme“ u bojama Jugopetrola, koje su sa sve visokim potpeticama na pumpama točile su gorivo, dolivale ulje, brisale šoferke, ali i nudile posluženje i osveženje vozačima.
Foto: Promo
Naročitu pažnju privukle su 1971. devojke na Jugopetrolovoj pumpi na Petrovaradinu koje su, po ugledu na svoje koleginice sa Zapada, radile obučene u kratke šortseve i koje su, sudeći po tekstovima iz starih novina, bile apsolutni hit leta. Naslov „100 oktana vrućih pantalonica“ iz lista „Veseli svet“ dovoljno je ilustrativan.
Opremi se za putovanje uz cene nikad manje
Foto: Promo
Benzinske stanice su i danas mesta na koja se mnogi od nas prvo upute kada kreću na put. Zato su NIS Petrol i Gazprom spremili veliku letnju akciju! Uz tvoju „Sa nama na putu“ karticu lojalnosti ili mobilnu aplikaciju „Sa nama na putu“, na više od 300 benzinskih stanica čekaju te super cene, sjajna osveženja i drugi ukusni i praktični proizvodi – baš kada ti najviše trebaju!
Foto: Promo
Zato, gde god da te put vodi - napravi pauzu, izaberi svoje omiljene proizvode i opremi se za svoje letnje putovanje – uz cene nikad manje. Više o akciji pogledajte OVDE!
Stani, ugrabi sjajnu ponudu i uživaj u svakom kilometru!
Foto: Promo